Corat-coret Youth Shout Out di Kulaijaya.

By | October 11, 2011

Hujung minggu lepas, aku bersama Isteri ke Kulaijaya. Kulaijaya bukanlah satu daerah yang asing bagi aku. Sebabnya aku pernah bekerja di sana. Kali in aku, isteri dan beberapa orang rakan mengunjung satu “event” yang di anjurkan oleh JOHO. Youth Shout Out 2011 berlangsung di IOI Mall Kulaijaya.

JOHO adalah badan yang bertanggungjawab atas event ini. Mungkin ramai lagi yang tak tahu mengenai JOHO. JOHO adalah satu badan komuniti yang direka khas untuk para remaja dan belia di Johor. Ianya adalah satu platform untuk mereka mempersembahkan segalanya termasuklah seni, muzik, sukan, filem ataupun kebudayaan. JOHO juga membantu mengetengahkan bakat-bakat yang terpendam bagi para remaja dan belia kepada satu platform yang lebih relevan pada masa kini.

Aku sememangnya menantikan event sebegini. Memang lama aku rindukan. Satu event yang menghimpunkan para belia seluruh Johor untuk bersua muka. Ianya lebih kepada pertunjukkan seni daripada belia-belia yang sememangnya cintakan seni.

Aturcara bermula pada jam 3.00 petang 08 Oktober 2011 hinggalah 09 Oktober 2011. Banyak perserta yang mengambil bahagian. Ada yang menunjukkan bakat dengan menconteng dinding at dengan kata lainya “Graviti”, Car Boot Sales (memang sinonim dengan JOHO), pameran lukisan, pertunjukkan indie band, pameran dan bengkel untuk pengemar Fixie Gear, Talk dari Kuku Besi (otai graphic design), pertandingan fotografi dan macam-macam lagi.

Yang paling menarik perhatian adalah persembahan band-band Indie di atas pentas. Acara sememangnya bertambah meriah dengan kehadiran mereka semua. Inilah platform untuk para penggemar muzik underground membuat persembahan. Di sinilah mereka boleh menunjukkan hasil kreativiti mereka. Yang bestnya tu, semuanya menyanyikan lagu mereka sendiri. Bukan lagu cover tau. Sedap pulak tu. Walaupun underground, mereka sudahpun mempunyai peminat yang tersendiri.

Memang best. Terima Kasih untuk JOHO atas penganjuran yang hebat sebegini. Harap event sebegini dapat diteruskan. Harap pihak kerajaan juga ambil sedikit inisiatif. Lihat bagaimana anak-anak muda boleh menganjurkan satu event yang hebat sebegini. Bukan apa, inilah salah satu cara untuk mengetengahkan bakat-bakat yang terpendam. Ramai lagi yang boleh berkarya.  Inilah salah satu cara untuk para remaja dan belia mengekspresikan segala idea yang mereka ada. Apa yang mereka sukakan. Apa yang mereka inginkan. Aku berharap sangat aktiviti seperti ini dapat di teruskan. Good Job JOHO. Kamu semua memang best!!!!….

3 thoughts on “Corat-coret Youth Shout Out di Kulaijaya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge