Monthly Archives: May 2011

Polisi Penggunaan Tandas.

Tergelak pun ada bila melihat satu status di Facebook. Ia berkenaan Polisi Penggunaan Tandas. Inilah kali pertama aku melihat polisi tandas. Biasa yang kita lihat peraturan tandas untuk tandas-tandas Awam. Tetapi ini polisi tandas di pejabat. Baca polisi ini sampai habis ya.


Aku buat sedikit terjemahan yang mungkin boleh digunapakai di pejabat anda semua. šŸ™‚

Polisi Pengunaan Tandas :

1) Memandangkan penggunaan tandas yang lama sebelum ini, hanya 3 minit sahajaĀ  dibenarkan berada di dalam tandas.

2) Selepas 3 minit, Alarm (lonceng) akan berbunyi, tisu tandas tidak boleh digunakan, pintu tandas akan terbuka dan gambar anda akan di ambil.

3) Jika kesalahan yang sama di lakukan, gambar anda akan di tampal di notis board pejabat di bawah kategory “Pesalah Kronik”.

4) Siapapun yang di tangkap danĀ  tersenyum dalam gambar akan dikenakan hukuman di bawah polisi kesihatan syarikat.

Amcam kawan-kawan. Apa perasaan anda bila ada polisi tandas sebegini di pejabat anda?

 

Luahan Rasa Berkawan Dengan Mak Nyah.

Sibuk betul sekarang ni. Maklumlah cuti sekolah pun dah bermula. Macam aku pulak, bila tiba masanya cuti sekolahlah kerja pun bertambah. Hujung minggu di penuhi dengan tempahan Wedding Photoshoot dari pengantin. Tak boleh nak tolak sebab mereka dah booking lama. Jadi kena laksanakan tanggungjawab itu dengan sempurna.

Walaupun sibuk macam manapun, Shaffik.com tetap di jenguk. Blog kesayangan tu. Ok kali ini aku ingin berkongsi satu pengalaman menarik bila sudah bergelar blogger. Sepanjang menceburkan diri dengan blogging, inilah komen yang betul-betul membuatkan aku terfikir. Ada juga pengunjung yang menulis komen sehingga sampai meluahkan perasaan. Tak sangka sampai ada pengunjung yang boleh menulis komen sedemikian. Inilah penangan blogging.

Luahan rasa ini datang dariĀ  seseorang dekat dengan dunia Mak Nyah. Ingat lagi satu entri yang pernah aku terbitkan dulu pasal Mak Nyah. Banyak pendapat dan komen di terima. Tetapi ada satu komen yang menarik perhatian aku. Bukan setakat komen, tetapi ia lebih kepada luahan rasa. Ikuti luahan rasa Yana. Komen ini telah di siarkan di “Adakah Mak Nyah Akan Insaf“. Aku terpaksa edit sedikit kerana ada ayat yang sama.

Salam..yana ada pengalaman berkawan dgn golongan yg mcm nie..dan alhmdullilah dia dah berubah.. yana rapat dgn dia dariĀ  dia seorang maknyah lagi. dan ketika itu kami berhubungan seperti ā€˜adik & akakā€™ . yana juga rapat dgn keluarganya.. pada suatu hari, dia ditangkap oleh jabatan agama islam sebab melakukan aktiviti pelacuran.. dan dia akhirnya dimasukkan ke penjara selama 3bulan.. di situ , yana dan keluarga dia kerap dtg melawat.. dan pada itu , yana bnyk memberikan nasihat kepadanya. dan alhmdullilah , selepas keluar dari penjara , dia nekad untuk berubah.. dan ketika itu , dia hanya ada yana dan keluarganya.. masa itu , dia telah meluahkan rasa cintanya kepada yana kerana selama nie bnyk bg dia dorongan.. yana menerimanya dgn hati yg terbuka dan niat utk bg dia peluang..dan yana memang menyayanginya dari awal perkenalan lagi.. keluarga yana menerima wlaupn dia mempunyai kisah hitam.. pada awalnya ,kami bahagi bersama. dan kami merancang untuk berkahwin. akan tetapi, bekas kekasih yana ni dari segi luaran memang nampak perubahan tetapi dalamannya hanya yana dan dia je yg tahu , dia tetap berperangai seperti yg yana kenal sewaktu dia menjadi maknyah dulu.. dia memang selalu mengabaikan yana dan tidak prihatin dgn yana..dia sering melukai hati yana dan dia juga kerap merendah2kan yana didepan sedara mara dia. dan tiap kali kami keluar , dia mesti menyuruh yana mengambilnya di rumah walaupun dirumahnya ada kereta & motor..dia juga gemar membiarkan ibunya mencampuri hbgn kami dan ibunya akan menyalahkan yana wlaupun salah itu dtg daripada anknya..dia juga pernah tidak mencari yana selama sebulan. sebelum itu dia tinggalkan yana selama sebulan itu , dia dan ibunya ada datang ke rumah dan ketika itu, ayah yana tegur dgn cara baik tentang perhubungan yana dan anaknya tetapi tidak diterima oleh ibunya malah ibunya menganggap ayah yana menghina anaknya bekas maknyah&bekas banduan.. sebenarnya ayah yana menegur itu kerana yana adalah seorang perempuan.. dan tidak manis jika seorang perempuan mengambil seorang lelaki dirumahnya bukan? slah ke ayah yana menegur begitu? sejak dari itu , hubungan kami hambar.. ibunya menuduh ayah yana punca segalanya.. ibunya juga pernah menyuruh yana memilih antara keluarga ataupun anaknya.. dan yana fikir , yana pilih keluarga.. oleh itu , bekas kekasih yana ini , memutuskan hubungan dan menuduh yana mempunyai lelaki lain.. hati yana sangat hancur dengan segala perbuatan bekas kekasih & keluarganya.. dan sehinnga skrg , dia langsung tidak mencari yana dan yana pun tidak mencarinya lagi.. yana tidak mahu mencari nya kerana kali terakhir yana jumpa ibunya. Ibunya ada mengatakan selama ini yana yg terhegeh2 dgn anknya dan klu diikutkan anaknya boleh dpt ramai perempuan cantik.. dengan pernyataan itu , memang betul menyakitkan hati yana.. yana sungguh kecewa.

Bukan niat untuk mengutuk. Tetapi apa pendapat kawan-kawan semua mengenai cerita di atas? Adakah mereka (Mak Nyah) sukar untuk kembali ke pangkal jalan? šŸ™‚

Minyak Petrol RON95 Masih Kekal.

Segalanya sudah terjawab hari ini. Lega bila mendapat berita bahawa minyak petrol RON95 tidak akan di naikkan buat masa ini. Ianya masih kekal RM1.90 untuk satu liter. Ia diumumkan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Mohd Ismail Sabri selepas mesyuarat kabinet hari ini. Ia juga menutup segala spekulasi untuk kenaikkan minyak petrol RON95.

Petikan daripada Berita Harian Online.

Tiada kenaikan harga RON 95, diesel dan LPG 

2011/05/25

PUTRAJAYA: Kerajaan mengumumkan tiada kenaikan harga petrol RON 95, diesel dan gas LPG.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Mohd Ismail Sabri, berkata keputusan itu dibuat dalam mesyuarat kabinet hari ini kerana mengambil kira kepentingan rakyat.

Berita gembira ini sudah pasti membuat kita semua tersenyum. Terima Kasih untuk Kerajaan Malaysia yang sentiasa mengambil kepentingan rakyat.Ā  Tahniah!!!…

Dilanggar Bas Kilang

Dalam kesibukkan seharian semalam, aku menerima satu khabar kurang enak. Satu khabar yang membuat aku tersentak seketika. Pak Cik aku (Cik Yusak) kemalangan jalanraya. Dia memang rapat dengan aku dan keluarga. Berita ini amat mengejutkan aku. Ini perbualan aku dan Mak pada jam 7.30 malam semalam.

Mak : Abang kat mana?

Aku : On the way balikĀ  ke Tiram. Ni baru ambil Sue dan Akif.

Mak : Tau cerita?

Aku : Cerita apa tu mak?

Mak : Cik Yusak accident. Sekarang ada di Hospital Sultan Ismail Johor Bahru.

Aku terdiam seketika.

Aku :Ā  Ok, Abang terus ke sana. Nanti Abang call Cik Na (Isteri Cik Yusak) tanya macam mana.

Aku terus menelefon Cik Na untuk mengetahui maklmat lanjut. Cik Na memberitahu, sekarang Cik Yusak sudah si masukkan di wad kecemasan HSI. Aku terus bergegas ke HSI.

Sampai sahaja di HSI, ramai ahli keluarga dan sahabat handai Cik Yusak sudah tiba. Cik Yusak masih lagi berada di dalam. Aku terus bertanyakan hal sebenar. Kejadian kemalangan itu berlaku sekitar jam 6.00 petang sewaktu Cik Yusak ingin pulang ke rumah selepas bekerja. Sewaktu berhenti di persimpangan Traffik Light Setia Indah – Adda Height – Taman Daya, secara tiba-tiba sebuah bas kilang merempuhnya dari belakang.

Bas kilang berkenaan terus merempuh motosikal Cik Yusak. Cik Yusak jatuh dan sebelah kakinya di langgar oleh tayar bas kilang berkenaan. Ya Allah. Dalam menahan kesakitan, Cik Yusak sempat menelefon isteri dan memberitahu hal sebenar. Dan dia terus di bawa ke HSI.

Cik Na sempat melihat suaminya di dalam Wad Kecemasan. Kata Doktor, kaki suaminya patah. Satu pembedahan terpaksa di buat kerana terdapat pendarahan dalaman. Esok pembedahan akan dibuat dengan kadar segera. Sebelum tiba di hari pembedahan. Cik Yusak terpaksa berpuasa dan jika tiada masalah lain, pembedahan akan di lakukan esok (hari ini).

Aku harap segalanya berjalan dengan lancar. Semoga Cik Yusak pulih dengan kadar segera. Aku hanya berdoa kepada Tuhan agar diberikan semangat yang tinggi, umur yang panjang kepada Cik Yusak dan selamat semuanya. Kepada keluarga Cik Yusak, semoga tabahkan hati untuk menerima Dugaan Tuhan ini.Ā  Segala yang berlaku adalah atas ketentuanNYA.Ā  Sebagai UmatNYA, kita haruslah Redha atas takdir ini.Ā  DIA lebih mengetahui. Bersabarlah….

Terjun Bangunan Bila Kekasih Batal Perkahwinan

Malam ini biasanya adalah masa untuk aku blogwalking. Blogwalking atau dengan kata melayunya, berjalan-jalan ke blog kawan-kawan yang lain.Ā  Sambil membaca entri-entri terkini, aku juga sempat meletakkan komen untuk entri-entri yang berjaya mencuri perhatian aku.Ā  Kredit untukĀ  Selangor2u.com

Aku tertarik dengan blog kawan aku yang menceritakan bagaimana seorang wanita sanggup terjun bangunan untuk membunuh diri. Wanita ini mengambil keputusan untuk terjun bangunan setelah pasangannya membatalkan perkahwinanannya secara mengejut.

Keputusan mengejut ini membuatkan Li Wan(Wanita Berkenaan) terlalu kecewa dan cuba untuk membunuh diri. Mujur dia dapat di selamatkan oleh seorang lelaki yang kebetulan menyedari tindakan Li Wan. Li Wan terselamat dari cubaan membunuh diri.