Usah Gentar Dengan Persaingan Keyword

By | October 19, 2010

Di dalam mencari keyword-keyword yang sesuai untuk entri, ia sudah pasti menjadikan penulis blog tertekan. Tertekan untuk meletakkan entri-entrinya di muka surat pertama Google.  Itu satu masalah. Satu masalah lagi adalah, entri-entri yang panas untuk di terbitkan. Entri-entri panas ini sudah pasti menjadi rebutan semua blogger. Semua berhajat untuk menerbitkan cerita-cerita panas terlebih dahulu dari orang lain. Macam mana pula anda yang sudah terlewat?

Ini yang di namakan persaingan di dalam dunia blogging. Hanya para blogger yang tahu akan hal ini. Mungkin silent reader atau pembaca blog tak ambil kisah pun hal ini. Apa yang mereka tau, Search di Google –> dapat result –> dan baca entri berkenaan.

Di dalam meletakkan diri dalam persaingan keyword ada pelbagai teknik yang di gunakan. Ada yang cepat-cepat terbitkan entri dan memasukkan keyword-keyword yang penting. Ada juga yang memasukkan keyword yang panjang untuk menyenangkan keyword di cari dengan tepat. Bagaimana pula dengan cara Shaffik bersaing dengan keyword-keyword yang sedang panas dan di cari oleh pengguna Internet?

Jangan laa takut. Jika satu cerita yang heboh sedang di perdebatkan pasti keyword-keyword pendek sudah di rebut. Jadi macam mana kita nak pakai keyword tu? Pasti kita tak ada tempat di muka surat pertama Google.  Aku lebih suka menggunakan keyword yang lain dari yang lain. Keyword yang aku rasakan orang akan cari selepas keyword yang utama.

Sebagai contohnya  entri pasal Proton Inspira. Sudah pasti keyword Proton Inspira menjadi taruhan semua blogger di seluruh dunia. Sudah pasti mereka berlumba-lumba untuk meletakkan entri mereka di muka surat pertama Google. Jadi aku merasa target keyword aku untuk entri Proton Inspira bukanlah Proton Inspira. Tetapi aku menggunakan keyword yang panjang sikit untuk memastikan entri aku berada di muka surat pertama Google. Sebab apa? Sebab aku menjadikan diri aku seperti pengguna internet yang lain. Cari terus keyword yang panjang.

Jadi aku menggunakan “spec proton inspira”.  Mengapa aku gunakan keyword ini. Sebab aku rasanya ramai orang mahukan info mengenai Spec atau spesifikasi Proton Inspira.  Sekali lagi aku meletakkan keyword ini di ruangan Tag. Ingat lagi dengan entri pasal Tags? Lihat di sini :

Jangan Terlepas Pandang Pada Post Tags

Dan inilah hasilnya :

Haa macam mana? Tak laa susah mana. Cuma sedikit imaginasi untuk mengeksploitasi keyword yang hangat. Dan cuba sedaya upaya menempatkan entri yang di tulis di muka surat pertama Google. Yang paling penting, jangan takut nak menulis entri yang sedang heboh di perkatakan, gunakan keyword yang lain dari yang lain tetapi ia mudah di cari oleh pengguna Internet. Tak susah kan…

31 thoughts on “Usah Gentar Dengan Persaingan Keyword

    1. Shaffik

      Kalau di cerita pasal personal pun Ok juga Bro. Contohnya, kita cerita pasal naik basikal beli sayur di kedai. Buat cerita sedikit pasal basikal yang kita gunakan . Mungkin target keyword yang boleh di gunakan sprt basikal tua ataupun beli basikal..ermm ok jugak kan…tak caya bro buat..mesti keyword2 ini akan sumber trafik ke blog bro.
      Shaffik recently posted..Usah Gentar Dengan Persaingan KeywordMy Profile

      Reply
  1. mankuchai

    saya juga pernah buat entri tentang chow kit..memang byk dah orang buat,ubah sikit keyword tu,dapat jugalah 3page.

    Reply
    1. Shaffik

      Erm..itu satu eksperimentasi yang mungkin bro sendiri tak perasan sebenarnya. Tetapi kalau di permudahkan lagi keyword itu supaya orang senang cari lagi best. Mungkin ada di Page 1..

      Reply
    1. Shaffik

      Sudah semestinya Shukor. Cuba guna yang lain daripada yang lain. Tetapi mesti mudah dicari oleh pengguna Internet.

      Reply
    1. Shaffik

      Sama-sama. Aku berkongsi pengalaman dan maklumat dengan kawan-kawan lain. Untuk sama kita mantap di dunia blogging.

      Reply
    1. Shaffik

      Haa info ini boleh di jadikan sebagai permulaan. Tak yah takut-takut dengan keyword-keyword panas. Yang penting cuba exploitasikan keyword yang ada tu.

      Reply
    1. Shaffik Post author

      Sama-sama bro. Aku berkongsi dari pengalaman yang aku ada. Lagi banyak info pasal blogging akan menyusul…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.