Mengapa Aku Masih Berblogging Secara Sambilan?

By | July 14, 2010

blogger sambilan

Blogging adalah satu kerja part time aku atau dengan perkataan melayunya kerja sambilan atau separuh masa. Aku memilih untuk menulis blog untuk sebagai kerja sambilan sahaja pada ketika ini. Pada mulanya ianya pada kadar biasa sahaja. Tetapi lama kelamaan ianya sudah pun sebati dalam diri aku. Penulisan blog sudah pun menunjukkan hasilnya. Kini aku mampu menambah pendapatan dengan berblogging.

Ada juga yang bertanyakan, mengapa tidak memilih untuk blogging secara full time?

3 sebab mengapa aku masih lagi memilih blogging sebagai kerja sambilan. Pertama aku belum cukup yakin untuk berblogging sepenuh masa. Dengan kata lain, pendapatan berblogging masih belum boleh menyara kehidupan aku sekeluarga. Dengan keadaan ekonomi aku sekarang, ia masih lagi belum konsisten dan cukup untuk aku menanggung keluarga aku. Banyak lagi perkara yang perlu aku selesaikan sebelum aku membuat keputusan untuk berblogging sepenuh masa. Maksudnya aku belum cukup selesa untuk berblogging sepenuh masa.

Keduanya, bukan mudah untuk aku membuat keputusan memilih kerja sambilan ini sebagai FULL TIME BLOGGER. Ini kerana,ย  berpuluh tahun aku menghabiskan masa untuk belajar. Pelbagai dugaan yang aku terima semasa belajar. Suka dan duka itu pasti aku kenang sepanjang hidup aku.ย  Aku tidak akan biarkan ia berlalu begitu sahaja. Inilah masa aku berjasa pula kepada keluarga.

berhenti kerja

Ketiganya, aku tidak terdesak untuk berhenti kerja. Aku seronok berkerja pada ketika ini. Aku enjoy dengan life work aku sekarang. Aku tidak rasa sangat tertekan bila berada di tempat kerja. Dari rakan kerja, persekitaran, Boss semuanya masih lagi selesa bekerja, berbual dan bermesra dengan aku. Sebab itu aku sangat sayangkan kerja aku sekarang. Jadi tiada sebab atauย  yang lebih kukuh untuk aku berhenti kerja dan berblogging Full Time.

Inilah 3 sebab mengapa aku masih lagi berblogging secara sambilan. Bukan tiada niat di hati untuk menjadi Full Time Blogger, tetapi belum tiba masanya lagi. Aku tetap punyai perancangan masa hadapan dalam dunia blogging ini. Masih jauh lagi perjalanan yang perlu aku tempuhi. Masih banyak lagi yang perlu aku pelajari. Mungkin setahun mungkin 2 tahun, tetapi aku tetap percaya dengan berblogging ia mampu untuk menyara kehidupan aku di hari tua nanti Insyallah. Kerana apa, aku sudah pun merasai manisnya berblogging...Pasti manis itu akan berterusan….

9 thoughts on “Mengapa Aku Masih Berblogging Secara Sambilan?

  1. sangilapi

    yang penting berbahagia dalam apa jua yang kita usahakan bekerja sambil jadi part time blogger atau sebagai full time blogger ๐Ÿ™‚

    menikmati rasa enjoy itu penting!

    Reply
  2. aktechpage.com

    Kamu dan aku sama sahaja, part time blogger.
    Tapi x serupa… ๐Ÿ™‚
    Skill blogging ko lebih hebat, lgpun sifu blogger Ijad dekat je…
    Aku jugak yg terkedek-kedek sorang2 kt sini…hehehehe

    Reply
    1. Shaffik

      Kehidupan kita sama sahaja. Tak per kalau ada aper2 email atau contact aku..Insyallah aku akan membantu…

      Reply
  3. boss

    he he baru nak tanya ko soalan ni.. ko dah explain plak he he.. ok teruskan berusaha..

    Reply
    1. Shaffik

      hehehe…aku memahami bro…hahahha.
      Wei nanti ader masa kita lepak setia tropika lagi yer…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.