Aku Sedia Membantu

By | March 19, 2010

bantu

Pagi tadi aku menerima satu panggilan telefon dari seseorang. Orang Kulai katanya. Pada mulanya dia bertanyakan akan hal blog. Dalam hati aku, mungkin ini prospek untuk pelajar BENGKELBLOGGING. Pada mulanya hati berkobar-kobar untuk mendengar pertanyaannya.

Macam-macam yang di tanya, tetapi pada hujungnya dia hanya ingin tahu bagaimana untuk menukar password blogspot. Aku dengan rela hati memberi tahu apa yang perlu di buat. Orang itu pun mengucapkan terima kasih dan terus meletakkan telefon.

Sebelum dia bertanyakan soalan terakhir, dia ada bertanyakan satu soalan. Soalannya bergini ” Kalau saya tidak menyertai bengkel blogging, boleh tak tolong saya?” . Aku pun cakap, boleh tak ada masalah, saya boleh tolong saya akan tolong. Tetapi jika untuk lebih faham dan implementasi secara praktikal itu lebih baik. Kadang-kadang kala, apa yang di cakapkan tak sama dengan apa yang akan di buat. Itu yang selalunya berlaku. Itu yang harapkkan orang lain yang buat.  Sedangkan diri sendiri mampu untuk membuatnya.

Inilah kekangan yang selalu berlaku apabila membangunkan blog untuk pertama kali.  Itu perkara biasa. Aku pun dahulu macam tu jugak, tetapi apa yang lebihnya? Aku mengexplore sedalam-dalamnya untuk membangunkan blog secara sendiri sehinggalah terhasilnya blog .com sendiri. Bukan 1/2/3 tetapi aku sudahpun mempunyai 8 blog semuanya. Ini semua pengalaman yang digali sendiri suatu ketika dahulu.  Alhamdullilah.

Kepada yang masih lagi tercari-cari, inilah masalah untuk belajar dan mengimplementasikan proses pembinaan blog secara praktikal. Dari mula hingga siap semua. Aku dan Nuaeman akan sedaya upaya mengajar dan membantu sedalam mana yang boleh. Insyallah..Pendaftaran masih lagi di buka.

Apa Kata Mereka?

Layari http://bengkelblogging.com untuk maklumat lanjut.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.