Monthly Archives: March 2009

Permintaan Aku Dimakbulkan Tuhan

Segala bermula sejak sebulan yang lalu. Aku dan Isteri telah berpakat untuk mencari sebuah rumah. Rumah sendiri untuk kami sekeluarga. Sebab aku merasakan alangkah ruginya jika tidak membeli rumah pada usia muda ni. Kami pun mulakan mencari rumah yang sesuai dengan pendapatan bulanan kami dan juga keselesaan kami. Hampir semua taman-taman di sekitar Johor Bahru kami pergi. Setiap hujung minggu kami kami buat pemantauan.

Setiap pemaju menawarkan macam-macam potogan harga. Ada yang memberikan rebet, ada berikan diskaun, ada yang mengatakan loan 100% dan macam-macam lagi. Setelah short listed, akhirnya kami memilih untuk membuat pelaburan di Bukit Tiram. Agak jauh sikit dari tempat kerja, tetapi harga dan keselesaan untuk kami sekeluarga berbaloi. Sesuai dengan pendapatan semasa kami.

Continue reading

1000 Budak Hitam.

Semalam aku berkesempatan lepak minum dengan dengan member aku yang dah lama tak jumpa. Macam-macam cerita kiteorang cerita. Dalam perbualan kami tiba-tiba dia memberikan aku satu teka-teki. Teka-tekinya berbunyi bergini, “Banyak-banyak lagu, lagu aper yang sehari suntuk tak habis?”. Wah ni betul-betul mencabar ni. Jarang teka-teki aku tak dapat jawab. Setelah 10 minit aku diberi peluang, dia pun menjawab. Jawapannya ialah 1000 budak hitam..hahahahahahahahahahahahaha…tergelak besar aku ketawa. Aku pun teringat lagu Jalil Hamid, 10 budak hitam.

Cuba korang tukarkan kepada 1000 budak hitam. hahahahahahahhahahahahahhaha..memang sehari suntuk tak habis..

1000 budak hitam, main tepi jalan, satu jatuh longkan dah tinggal 999,

999 budak hitam, main tarik papan, satu tersembam, dah tinggal 998,

998 budak hitam, makan gelojoh-gelojoh, satu tersekat tulang dah tinggal laa 997..

.

.

.

.

.

.

.

hahahahhahaha memang sehari suntuk baru habis kan…hahahahahahaha…Ok layan lagu ni kat bawah..kalau rajin tukar laa 10 tu jadi 1000..hehehehehehe.

Nanti ader teka-teki pelik aku bagi korang tau eh..

HENTIKAN Cerita Buang Kerja

Di dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu ni, pelbagai cerita yang kita sudah dengar. Banyak cerita yang dahulunya menggembirakan sekarang tidak lagi. Bila keadaan ekonomi macam ni cerita yang selalu kita dengar adalah pembuangan kerja. Aku pernah menceritakan bagaimana keadaan member baik aku yang dibuang kerja.

Selepas segelintir pekerja kilang aku yang di buang kerja, banyak cerita-cerita yang kurang menarik terdengar di telinga aku. Ada yang menyatakan dia dibuang kerja sebab ada kes, ada yang mengatakan kes dendam dari pihak pengurusan, ada yang mengatakan dia tidak produktif dan macam-macam andaian yang terkeluar dari rakan-rakan sekerja yang lain.

Ini menjadikan semua pekerja rasa tidak selesa dengan pihak pengurusan. Ada juga yang mengandaikan siapa yang akan dibuang kerja selepas ini. Ada juga yang mengandaikan diri mereka sendiri adalah orang yang akan dibuang selepas ini.

Continue reading

Yahoo! Aku Menang!!!

Yahoo!!!..aku menang..hehehehe…Wang besar. Wang Besar. Itulah perkataan pertama yang terpancul dari mulut aku bile menerima satu email yang memberitahu aku memenangi AWARDS dalam satu jumlah wang yang banyak. hahahahahahaha. Memang tak dijangkakan tiba-tiba aku menang GBP750,000,00 4 hari lalu. Sekelip mata. Aku menjadi Jutawan. Semalam aku membuka email, tiba-tiba satu email datangnya dari Siemen News Center yang menyatakan aku memenangi GBP750,000,00. Wow banyak tu. Pound Sterling pulak.  Pihak Siemen kononya meminta aku memberikan butir-butir diri. Yang kononya duit itu akan di pindahkan kedalam akaun aku.

Jadi apa yang perlu aku lakukan. Jawapannya “BUAT TAK TAU JER”.  Persetankan email-email sebegini. Jangan dilayan email-email sebegini. Terus report email ini sebagai SPAM. Dan delete terus email ini. Ini semua SPAM mail. Jangan di balas langsung email ini. Lebih teruk lagi, maklumat yang korang berikan akan digunakan ke arah benda-benda yang tak betul. Korang juga akan susah nanti.

Jangan terperdaya dengan email-email sebegini. Kadang kala aku terima SMS yang menyatakan “Anda telah memenagi wang tunai, Peraduan dan macam-macam lagi. Jangan layan semua ini. Buat perabis duit jer nanti.

Mereka semua menunggu kita semua membuat silap. Jangan sesuka hati memberikan maklumat peribadi kepada orang yang tak di kenali. Ingat setiap maklumat peribadi kita adalah tanggungjawab kita menjaganya. INGAT ya.

Seronoknya Menjadi Seorang Bapa

Pejam celik pejam celik sudah hampir 7 bulan usia putera sulung aku. Muhammad Akif Zahin. Akif panggilan manjanya.  Melihat telatah si kecil ini menbuat aku rasa gembira tak terkira. Pada mulanya aku kekok dengan kehadiran si kecil ini. Ya lah tak pernah membelai anak darah daging sendiri.

Di awal usia Akif seminggu, si kecil ini terpaksa dimasukkan ke Wad Hospital Mersing kerana Kuning. Sebak di dada melihat Akif tidur di tempat khas tanpa baju dan seluar. Sampai Isteriku menitiskan air mata melihat keadaan Akif sebegitu. Hanya pampers sahaja yang menutupi bahagian sulitnya. Tanpa sebarang alas dan hanya bertemankan lampu berwarna biru, aku redha atas nasihat doktor. Mulanya Akif berasa kekok untuk menyesuaikan diri di situ. Tapi aku dan Isteri memujuk Akif supaya menyesuaikan dengan keadaan sebegitu.

3 hari di Hospital Mersing. Tabah Isteri aku menjaga si kecil ini. Akhirnya Akif boleh pulang ke rumah. Gembira rasa hati bila Akif kembali kepada keadaan asalnya.  Akif dan Isteriku pulang ke rumah mertuaku. Ibu mertuaku yang menjaga si kecil ini dan Ibunya. Terima kasih tak terhingga aku ucapkan kepada Kedua orang mertuaku yang menjaga Akif dan Isteri aku sepanjang tempohnya cuti bersalin.

Setiap minggu ada sahaja perubahan yang berlaku kepada Akif. Masuk umur Akif 3 minggu, dia sudah mula mengukir senyuman. Setiap panggilan aku dan isteri kepadanya akan dibalas dengan senyuman. Inilah perasaan yang tak dapat aku gambarkan. Akif sudah mula untuk mengenali kedua orang ibu bapanya dan orang-orang di sekeliling.

Continue reading