Monthly Archives: February 2009

Kilang aku juga tidak terlepas.

Di dalam menghadapi krisis ekomoni pada waktu ini, kilang aku tidak terlepas daripada kesannya. Sekarang pihak pengurusan sedang dalam proses pembuangan pekerja-pekerjanya. Mereka mensasarkan pembuangan pekerja kira-kira 20%.

Dalam 20% ini adalah staff. Bukan operator biasa. Kerana Operator inilah sebagai tunjang pengeluaran produk daripada kilang kami. Jadi yang terpaksa dibuang kerja adalah staff. Pagi ini seorang rakan baik aku telah dibuang kerja. Seorang rakan yang aku anggap baik dan bijak dari segi pengurusan anak-anak buahnya.

Dia seorang Production Supervisor. Mungkin dia ada sedikit masalah dengan pihak pengurusan yang menyebabkan dia dibuang serta merta. Pihak pengurusan pun tak berapa suka dengan dia ni. Jadi dengan krisis ekonomi yang berlaku, ia dijadikan alasan utama untuk dia diberhentikan. Lagi-lagi dia tak sama kulit dengan  pihak atasan.

Continue reading

Perkara Yang Menggembirakan Dalam Penulisan Blog

Semenjak berkecipung di dalam dunia blogging ni macam-macam benda yang aku pelajari. Baik dari segi strategi berblogging, cerita dan pengalaman rakan-rakan blogger yang lain, kejayaan yang di perolehi oleh otai-otai blogger dan banyak lagi. Dan hari ini aku berkong perkara-perkara yang menggembirakan aku sepanjang menulis blog.

Minggu lepas aku menerima satu T-Shirt daripada seorang blogger bernama En_Me. Dia mungkin pemilik YgInsaf.com. Aku hanya mengenali En_Me di dunia maya.  Aku rajin jugak menjengok dan komen di blognya. Secara tak semena-mena dia menghantar kepada aku sehelai T-Shirt  dari Miri Sarawak. Thanks En_Me. Ini hanya selingan sahaja. Ok berbalik pada tajuk asal.

Continue reading

Berubah menjadi yang cemerlang.

Dalam mengharungi liku-liku kehidupan ini, tidakkah kita terfikir di manakah kita berada sekarang.? Di manakah tahap kita sekarang.? Cemerlangkah kita di kalangan kawan-kawan di sekeliling atau di syarikat kita bekerja atau di dalam keluarga kita sendiri? Bagaimana pula mereka? Mereka sama dengan kita ataupun mereka lebih cemerlang daripada kita.

Cukup puas hatikah kita dengan tahap kejayaan dan kecermelangan kita sekarang? Semua persoalan ini sememang ada dalam diri masing-masing. Jadi di sini aku memberikan sedikit tips bagaimana manjadikan diri anda semua cemerlang. Sumber daripada forum ehwal Islam malam tadi.

Keyword dia ASK. A itu untuk attitude, S itu untuk skill dan K itu untuk knowlegde. Yang pertama sekali kita mesti mengudah attitude kita terlebih dahulu . Ubah segala attitude yang tidak elok kepada yang lebih baik. Lebih menjadikan diri anda lebih positif.  Buangkan sejauh-jauhnya pemikiran yang negatif. Fikirkan supaya ingin menjadi yang terbaik. Jangan selalu berserah dan menyerah kalah.

Continue reading

Suami menjadi surirumah? Boleh ke?

Pasti semua rakan-rakan sekalian pernah mendengar cerita atau melihat sendiri bahawa suami menjadi surirumah. Aku tertarik untuk menulis entri ini selepas menonton cerita Mr Mama di TV3. Banyak faktor yang di kenalpasti mengapa suami boleh terjebak menjadi surirumah. Maksudnya orang yang menguruskan hal-hal di rumah termasuk menguruskan hal anak-anak. Maaf jika entri kali ini menginggung perasan pembaca-pembaca semua.

Jadi apakah sebab-sebab si suami boleh terjebak menjadi surirumah. Sebab-sebab ini adalah pendangan aku. Mungkin kawan-kawan ada pendapat lain. Antara sebabnya adalah:

1) Si Suami itu sememangnya pemalas nak bekerja. Kerja berat siki tak boleh. Memilih kerja.

2) Si isteri adalah seorang yang berkerjaya dan ada kedudukan di pejabat. Mungkin terlalu sibuk yang menyebabkan si suami mengalah untuk jaga anak-anak di rumah, memasak, membasuh dan sebagainya.

3) Si suami dah bosan untuk bekerja. Ambil jalan mudah berhenti kerja dan bergantung pada pendapatan si isteri.

4) Si Suami sudah terlalu selesa dengan apa yang ada. Jadi hanya membiarkan si isteri pergi bekerja mencari rezeki.

Continue reading

Kekayaan diukur dengan Kereta?

Kaya. Kaya. Kaya. Ini bukan cerita pasal kaya roti tu. Kaya yang aku maksudkan di sini adalah kekayaan harta benda. Ianya adalah milik manusia. Semua orang sibuk mencari wang untuk kaya. Banyak sebab untuk menjadi kaya. Mungkin untuk membebaskan diri dari kesusahan. Mungkin untuk menunjuk-nunjuk. Mungkin untuk masa hadapan. Terlalu banyak kemungkinan bagi seseorang untuk menjadi kaya kan.

Tetapi bagaimanakah kita mengukur kekayaan bagi sesorang itu.  Semenjak menceburkan diri dalam dunia Internet ini, ramai rakan-rakan bertanyakan ” betul di Internet boleh buat kita kaya?”. Aku tak dapat menjawab soalan ini. Sebabnya aku kurang faham dengan maksud mereka. Apakah kaya yang dimaksudkan?

Aku hanya menjawab aku masih lagi mencuba, dan hasilnya alhamdullilah boleh menampung kehidupan seharian aku. Dan bila di tanya lagi ” siapa yang ajar kau buat kerja-kerja internet ni?”. Aku menjawab aku mencari sumber-sumber yang boleh dipercayai dari internet. Aku membaca kisah orang-orang yang berjaya dengan perniagaan Internet.

Continue reading